Un pour Cent

Monument for Caumont sur Aure, Fr
Work in progress

The hundred-year-old purple beech tree adorning Saint-Clair Square in Caumont sur Aure is being attacked by fungi; Meripilus giganteus and Ganoderma sp., and will have to be cut down for public safety reasons. Concerned about the disappearance of this symbol, residents expressed their desire, through workshops led by researchers Pierre Bergel and Quentin Brouard Sala from the POPSU program, to work with an artist to reflect on the future of the tree. In order to preserve its memory and move beyond the tragic aspect of its disappearance, I propose, as a preamble to my intervention, to perform a hundred grafts of the existing tree to prolong its life and make it the starting point of a new narrative for the city.

To implement the project, facilitate its integration into the fabric of the community, and avoid a project that simply “falls from the sky,” the first step will be to carry out a residency in Caumont sur Aure to find “partner” and allow everyone to get involved in the project and create together a decentralized monument produced in common.

This work, as well as the action of cutting down the tree and planting new saplings, will be documented in the form of a film that explores our relationship with living things and questions the place of nature in the city.

Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public

Le hêtre pourpre centenaire qui orne la place Saint-Clair à Caumont sur Aure est attaqué par des champignons, le Meripilus giganteus et le Ganoderma sp., et devra être abattu pour des raisons de sécurité publique. Inquiets de la disparition de ce symbole, des habitants ont exprimé leur désir, lors des ateliers menés par les chercheurs Pierre Bergel et Quentin Brouard Sala du dispositif POPSU, de collaborer avec un artiste pour réfléchir à l’avenir de l’arbre.
Afin de préserver sa mémoire et de dépasser l’aspect tragique de cette disparition, je propose en introduction de mon intervention de réaliser une centaine de greffes de l’arbre existant, afin de prolonger sa vie et d’en faire le point de départ d’un nouveau récit pour la ville.

Pour mettre en place ce projet et faciliter son intégration dans le tissu de la commune, évitant ainsi qu’il ne soit perçu comme un projet imposé de l’extérieur, il conviendra tout d’abord de réaliser une résidence à Caumont sur Aure. Cette résidence permettra de trouver des “complices” et offrira à chacun la possibilité de s’impliquer dans le projet et de créer ensemble un monument décentralisé, produit en commun.

Ce travail, ainsi que l’opération d’abattage et la plantation des nouveaux plants, sera documenté sous la forme d’un film qui aborde notre relation au vivant et questionne la place de la nature dans la ville.

Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public
Matthieu Martin, Art, Artiste, art comptemporain, street art, art urbain, œuvre, espace public

«The images in Matthieu Martin’s film reveal the immensity of the Shukhov tower, its serious yet light personality, and its eternal fragility. The film being shot from a camera mounted on a drone offers us a radiant choreography, a mystical and mathematical nuptial dance around and inside this hand-painted book; an architectural rationalism that seems straight out of 3D design software contrasts with the natural setting that surrounds it. And yet, the Shukhov tower appears terribly human, full of a simple dignity that only needs to flourish in the uchronia of Matthieu Martin’s film.»
Nicolas Audureau