CHEZ-ROBERT

English

CHEZ-ROBERT

by Mathilde Jouen

Matthieu Martin examines our architectural and town-planning context by unveiling from time to time its paradoxes and contradictions. While the society strives to multiply the urban “camouflage” with flowing buckets of painting, coating and materials of all kinds, this young artist, on the contrary, discretely seizes the signs of a freedom of speech that is often hampered by the “good taste” of the town. Unmasking, exposing up to provocation, but always humorously, Matthieu Martin’s work brings us back to the absurdity of our system, of our spaces, and of our own conditioning. With his proposal for the gallery Chez Robert, the artist formulates a new architectural commitment: he chooses to uncover the particularity of this showroom.

Chez Robert is first of all an atypical showroom, a place where new artistic possibilities can be invented. And this is by reproducing the model of this building that Matthieu Martin sets up a mechanism, a process which aims to re-use the scraps of his wooden construction in order to create another one, then another one, and another one… while stock lasts. With the rejects of his matrix, he builds classic exhibition furniture, stands, shelves and displays. This up-to-date plan, this demystification of the space/ gallery incites us to think the place like a set-up of fractioned plans, surfaces and materials. The geometrical cuttings stand against the walls, in an unstable balance between what exists and what comes to life. We grasp, in one look, the inner and outer selves of the structure that oscillates between sculpture and architecture. A double focal distance on what contains and what is contained, on the visible and the invisible. A setting up of an exhibition that becomes the exposed object; a prototype which turns into a work of art. The simulation is unfolded on the borders of a perceptible reality. To the scale of contemplation, Matthieu Martin casts a vision of a showroom that is prone to multiple metamorphoses.

Francais

CHEZ-ROBERT

Par Mathilde Jouen

Matthieu Martin interroge notre contexte architectural et urbanistique en dévoilant parfois ses paradoxes et ses contradictions.
Tandis que la société s’évertue à multiplier les «cache-misère» urbains à grands seaux de peinture, d’enduit et de matériaux en tout genre, ce jeune artiste, au contraire, saisit discrètement les signes d’une liberté d’expression souvent entravée par le «bon goût» citadin. Démasquant, confrontant jusqu’à la provocation, mais toujours avec humour, les pièces de Matthieu Martin nous renvoient à l’absurdité de notre système, de nos espaces et de notre propre conditionnement.
Dans sa proposition pour la galerie Chez-Robert, l’artiste élabore un nouveau parti pris architectural : il décide de lever le voile sur la particularité de ce lieu d’exposition.

Chez-Robert, c’est d’abord une galerie atypique construite en bois, un lieu où s’inventent de nouvelles possibilités artistiques. Et c’est en reproduisant la maquette de ce bâtiment que Matthieu Martin met en place une mécanique, un processus visant à réutiliser les chutes de médium de sa construction afin d’en créer une autre, puis une autre, puis une autre…jusqu’à épuisement du stock. Avec les rebuts de ces matrices, il fabrique du mobilier d’exposition classique, socles, tablettes et présentoirs. Cette mise à jour du dispositif, cette démystification de l’espace/galerie, nous invite à penser le lieu avant tout comme assemblage de plans, de surfaces, de matières fractionnées. Les découpages géométriques viennent s’adosser aux murs, dans un équilibre instable entre ce qui existe et ce qui naît. On saisit, en un seul regard, l’intérieur et l’extérieur de la structure qui oscille entre sculpture et architecture. Une double focale sur le contenant et le contenu, le visible et l’invisible. Un montage d’exposition qui devient l’objet exposé; un prototype qui devient oeuvre. La simulation se déploie aux confins d’une réalité saisissable.
A l’échelle de la contemplation, Matthieu Martin nous livre un état des lieux d’exposition sujet à de multiples métamorphoses.